Var tar tiden vägen?

Om det är något som har blivit stor skillnad sen vi fick barn så är det att det verkligen alltid finns saker att göra. De där måstena per dag tar liksom upp rätt mycket tid så det finns inte mycket tid över till annat även om man har blivit proffs på att multitaska. Matning, blöjbyte, gullegull, få bebis att somna när han är trött x antal gånger per dag, flaskdiskning, tvätt, matlagning och eldning - det är ungefär det som tar upp den mesta tiden just nu. Såklart är det helt okej, för man kan ju omöjligt hinna med allt annat man skulle vilja hinna med. Jag försöker verkligen tänka på att ge min underbara bebis min odelade uppmärksamhet så mycket som möjligt också. Det är så lätt att man kollar facebook medan han håller på att somna osv, men på sistone har han börjat ha stenkoll på allting och han vill gärna titta på sin kära mamma eller pappa medan han äter eller håller på att somna. Då tycker jag att det är viktigt att han får den ögonkontakten för att känna dig ännu mer trygg. Jag tar det här som en hemläxa i att börja leva mer i nuet. Man behöver inte göra flera saker samtidigt hela tiden. Sen är det en helt annan sak när jag multitaskar i köket och samtidigt pratar eller sjunger med honom, det älskar han ju! 

Hur som helst, det jag ville komma till var att jag känner mig väldigt sugen på att organisera vardagen på sistone. Det blir lätt rörigt hemma nu med barngrejer liggandes överallt, post och ved osv. Jag har bland annat tänkt skaffa många pärmar och organisera om alla våra papper någon dag och imorgon tänkte vi ta en hemmadag och då ska jag försöka göra rent i kylen. Det är liksom så, att man hinner EN grej per dag, om ens det, utöver de där måstena. Så jag ska nog inhandla en kalender också och strukturera upp vardagen lite. Jag mår bra av vanor och struktur och jag vill inte att det ska vara rörigt nu när vi har en bebis att tänka på också. 

Här om dagen började jag ju med att rensa i ett köksskåp och Billy tyckte att det var spännande. Sen kom Oscar och hjälpte till och då fixade vi tre till skåp! Det kändes så himla skönt att få lite ordning och man känner sig dubbelt så duktig när man gör det med en nöjd bebis. Vi får se om jag eventuellt hinner med ett skåp nu innan det är dags för kvämlsrutinerna. 

Nu vaknade Billy ur sin tupplur i selen, så nu ska jag fånga dagen med min lilla älskling.

Vi var förresten på bvc förut idag. 58,5 cm lång och 6380 gram tung är vår lilla nu! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0