Mycket bättre

Jag måste faktiskt ge mig själv en klapp på axeln för att jag har tagit tag i min dåliga relation till min efter-graviditet/föda barn-kropp. 

Jag har fått hit min mammas crosstrainer och faktiskt stått på den 30-40 min måndag-fredag. Några av dagarna har jag även passat på att göra lite magträning bredvid Billy medan han har legat på yogamattan. Inte en sötsak har fått slinka ner trots enormt menssug efter choklad. Igår tillät jag mig själv att äta just choklad och chips eftersom det var det jag hade varit sugen på hela veckan. Det var så himla gott! Och nu är suget borta, för tillfället åtminstone. 

Jag tror inte att det ge någon nytta att ge sig själv långsiktiga förbud. Jag siktar på att vara nyttigare i allmänhet och få bort alla de där små fällorna man lätt går i. Mer frukt, grönt och vegetariskt och mindre fika, chips godis. Jag brukar tex sällan äta vanligt bröd utan äter oftast osötat rågbröd eller som nu har jag hittat ett rågbröd med mindre mjöl och rotfrukter i istället. Så gott och så mättande! 

Läste någonstans om att istället för att "go all in" är det bättre att satsa på 33%. Alltså att man ska vara 33% nyttigare. Slippa den där pressen om att aldrig äta onyttigt. Det känns som en väldigt bra idé och det är väl ungefär så jag gör. 

Jag har bestämt mig för att uppmuntra mig själv och känna mig stolt över den träning som faktiskt blir av, trots ständig störning av sömnen och brist på energi. Och så ska jag uppmuntra mig själv och känna mig stolt när jag står emot de där små fällorna. Som igår höll jag på disciplinen och rörde inte chokladen förrän efter kvällsmaten. Och här om dagen handlade vi på tom mage och då är det lätt att det slinker med en chokladbit eller något annat att äta på vägen hem för lite snabb energi, men jag höll ut tills vi kom hem och åt jättegod matlåda med quorn och grönsaker istället. Eller som för typ en månad sen så skulle jag träffa en kompis och ta en fika, men då föreslog jag att vi skulle ta en promenad istället och skippa fikan. Sånna där småsaker är ju faktiskt stora saker, just i tillfället. 

Nu får det faktiskt räcka med den här känslan av otillräcklighet och att det inte får synas att magen putar lite. Den här kroppen har burit på och fött ett barn... och nu tar den hand om ett barn, hela dagen och hela natten. Good job!

Dagens frukost. Gott bröd med philadelphia och tomat.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0