Ett stort steg i utvecklingen

Godmorgon! Eller tja, jag var varit vaken i tre timmar redan, så jag ska strax göra mig en till kopp kaffe. Tänkte passa på att skriva om en stor sak i Billys utveckling, nu när han är 5 månader och 10 dagar gammal.
Absolut största grejen för oss är ju SÖMNEN. Ujujuj vilken skillnad. I början vägrade han ju sova någon annanstans än på oss eller i selen och vi fick turas om att sova på natten. 

Nattsömnen nu: varje kväll runt sex gör vi iordning flaskor och går upp med honom. Vi byter blöja, tvätar och smörjer in honom. Pyjamas använder han inte för han är väldigt varm av sig ändå. Sen lägger vi honom i sitt babynest och där får han mat och så läser vi godnattsaga antingen under tiden han äter eller efteråt. Oftast slumrar han innan sagan är slut eller precis efteråt. Vi läser samma saga varje dag. Sen sätter vi på vaggvisor på vår babyvakt. Det är några som spelas upp och vi brukar stanna kvar i sängen tills de har spelats upp en eller två omgångar så han har somnat ordentligt. Han somnar oftast mellan 18.30 och 19.00. Sen går vi ner och gör annat eftersom babyvakten är på. Oftast behöver vi inte gå upp något innan det är läggdags för oss. Sen sover han bra, antingen tills han vaknar och vill ha mat runt 3.30-4.30 eller tills han vill upp runt 6. Ibland vaknar han hungrig vid 5 och då kan det gå att få honom att somna om till 6.30. Med andra ord är det sjukt stor skillnad och jag är så himla tacksam över att vi har det så bra som vi har det just nu. 

Dagssömnen nu: från början var han väldigt svår att få att somna under dagen och han protesterade väldigt tills vi kom på att han somnade utan skrik i bärselen. Därför har han fått sova sina dagslurar där i väldigt ofta. Runt 3 månader fick jag honom att börja sova i vagnen istället utan problem, men sen kom utvecklingssprånget runt 4 månader och då tvärvägrade han igen och ville ha närhet hela tiden. Nu, sen någon vecka tillbaka somnar han helt själv i vagnen, bara jag är i närheten. Jag kan tex sitta och äta frukost eller stå och laga mat under tiden han är på väg att somna. Förr när han har sovit i vagnen har han behövt gungas till sömns eller så har vi varit ute och gått med honom (och så har han vaknat när vagnen stannar). 

Det här är SÅ himla stort i min lilla familjevärld och det känns otroligt mycket friare att kunna göra saker medan han sover. 

Att han kan somna själv på ett annat sätt nu gör det även lättare för mig att åka bil ensam med honom. Förut har han gallskrikit när han har blivit trött eftersom han inte har kunnat somna utan massa närhet. Nu kan han oftast somna när han blir trött och då brukar jag låta honom sova klart i bilen innan jag tar in honom. Då sitter jag antingen kvar i bilen och grejar med telefonen eller sitter ute om det är fint väder. 

Nu kan jag även gå ut med honom i vagnen när det är fint väder och bara sitta i solen och njuta medan han somnar. Så himla skönt att man inte måste gå runt hela tiden, för vissa dagar är faktiskt inte mammaenergin på topp. 

Troligen beror det både på hans utveckling och även vår, eller främst min utveckling (eftersom jag spenderar mest tid med honom). Jag känner mig mycket mer bekväm i mammarollen nu och det är klart att han kan slappna av mer när jag också gör det. Det blir spännande att se hur det blir om vi får ett till barn (det återstår att se, men det är inte aktuellt än på ett tag åtminstone). Då är jag ju redan van mamma och Oscar är van pappa, så jag hoppas att allt känns lite lättare i början då. 

Jag hade egentligen tänkt skriva allmänt om hans utveckling, men sömndelen blev så lång, så jag tar resten en annan gång. 

Här ligger han just nu och sover så sött.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0