Billys utveckling 5,5 mån

○ Kläder
Sist vi var på bvc var han 62 cm lång och hade 62/68 i storlek på kläderna. Nu har han 68/74. Det ska bli spännande att se hur lång han är nu. Vi ska till bvc 21 april, nästa vecka alltså. Då är det läkarbesök.


○ Utseende
Vi har hört mycket att han är lik Oscar, men nu verkar han börja bli mer och mer lik mig också. Jag tycker att han har Oscars mun och han börjar få mina ögon. Ögonfärgen hinner väl ändras, men just nu har han, som jag, melerade. Brunt längst in och någon blandning av blå/grå/grönt ytterst.
 
Han börjar få allt tjockare hår och det ställer sig gärna rakt upp. Haha! Håret verkar bli någon typ av mörkblont, kanske med lite gyllene inslag. När jag var liten sa barnen på dagis att jag hade guldigt hår. Vi får väl se hur hans blir. 

Han har fått två tänder! Så himla sött att se de små tänderna när han ler.


○ Mat
Han har fått smakprover sen han var 4 månader. Det fick lite trögt först, men när han fick lite mer kläm på ätandet började han sluka det mesta. 

Han har fått en smakportion gröt (2 msk) till frukost och sen runt 17 under några veckor. Nu har han dock börjat få en hel portion gröt istället och då äter han ungefär hälften. Eftersom han inte orkar äta ersättning till,  så får han dricka vatten om han vill. Oftast blir det bara några klunkar, men han verkar tycka att det är gott. 

Nu har jag börjat ge honom ca en tredjedels burk med purémat till lunch och så får han lite fruktpuré efteråt om han vill ha. Oftast såger han "nom nom" eller "num" när han äter något gott. Så sött! 

Därimellan äter han ersättning 180ml/gång förutom på natten som han får 150ml om han vaknar och är hungrig.


○ Tal 
Han låter väldigt mycket under typ hela tiden han är vaken. Gurglar, glädjetjuter, gnäller om vi inte roar honom tillräckligt, piper när han är missnöjd/trött. Så testar han nya läten hela tiden. Ofta låter det som att han säger hej, men det räknas väl inte riktigt som första ordet. 


○ Rörelse
Han kan vända sig från mage till rygg och från rygg till mage. 

Han sitter själv kortare stunder, men tippar gärna över framåt eller åt sidan. Han älskar att sitta med lite stöd, så jag brukar sätta mig på golvet med mina ben runt honom, så sitter han där och tittar, leker och känner på mina ben.

När man ska byta blöja nu så vänder han och vrider på sig, sparkar och grejar så det nästan är omöjligt att få på honom ny blöja och kläder. 

Han rör sig även mer i sömnen nu. Han ligger helst på sidan när han somnar, men sen kan han ligga på rygg med fötterna i händerna när vi kommer upp och lägger oss, haha!


○ Lek & bus
Han älskar att kasta ner saker på golvet och har lärt sig att vi hämtar dem, så han blir aldrig ledsen för att de försvinner. 

Han byter hand när han håller i leksaker och inspekterar dem oftast väldigt grundligt, både med blicken, händerna och munnen.  

Han är med händerna överallt och ska känna och klämma på allt, så man måste verkligen vara med. Han älskar även mitt hår. Han siktar verkligen in sig på det, tar tag och känner litegrann eller drar. 

Han har lärt sig att öppna och stänga skåpsluckorna i köket. Självklart håller vi koll så han inte klämmer sig. Igår öppnade och stängde han luckor säkert 30 gånger. Haha! 

Det här inlägget har tagit hela förmiddagen att få ihop. Haha! Har skrivit lite då och då. Nu sover han igen så jag ska pallra mig upp på crosstrainern. Peppa peppa! Sen ska jag laga något smarrigt med quorn och testa imat istället för creme fraiche. Älskar ju havredrycken så det blir nog bra!

Älsklingen, som tycker att det är jätteroligt att sitta i sin matstol också! 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0