Sweet saturday

Idag har jag noll planer. Alltså, verkligen NOLL. Det mest ansträngande jag ska göra är att gå ut med vovven ungefär. Det gjorde jag för cirka 1,5h sen så han är nöjd ett tag till. Rent spontant tänker jag; true blood-maraton! Vi har ungefär tre matlådor ståendes i kylen, så andra hälften som jobbar extra i helgen har matlådor, check. Med andra ord behöver jag inte laga "riktig" mat. Tänker göra tortillapizza till lunch och sen något enkelt till kvällen också. Igår dygnade han litegrann, han kunde inte somna när han kom hem från nattjobbet så han var vaken från fyra i förrgår till halv åtta, åtta ungefär igår kväll när han inte orkade hålla sig vaken längre. Ledde till att jag blev uttråkar och trött och gick och la mig strax innan nio. Haha. Vilken fredagskväll va? Men skönt att gå och lägga sig tidigt när man vet att man inte behöver gå till jobbet på morgonen. Oscar gick väl upp runt halv tre eftersom han somnade så tidigt. Jag vaknade då också och av någon anledning är det ju ungefär OMÖJLIGT att somna om mellan två och fyra på natten, så jag tittade på två avsnitt true blood och somnade om 5-7.30 ungefär.
Vaknade LIVRÄDD. Det hörs ju väldigt väl ner till oss från grannen ovanför och jag vaknade av att hon gick genom sin hall och var ÖVERTYGAD om att det var från vår lägenhet det lät. Nyvaken och allmänt förvirrad staplade jag ut i vardagsrummet för att titta vem fasen det var som klampade runt i lägenheten, men det var ju ingen där såklart. Obehagligt dock när man vaknar sådär med hjärtat i halsgropen. Känslan hänger ju i ganska länge.

Nog om det. Sen praktiken började och jag har fått presentera mig och min utbildning x antal gånger så har jag även blivit ufrågad x antal gånger vad jag har tänkt skriva om i min c-uppsats. Har därmed insett att det ju bara är några veckor kvar tills den kursen drar igång och innan dess är det ju en fördel att ha klart för sig vad man vill skriva om. SÅ, den där skolångesten återvände lite smått. Och den där uppspeltheten av att slippa plugg och vara på praktik ersattes lite av den där pressen som har en tendens till att ligga där och gro utan att man tänker på det. Jag har ju, i motsats från hur jag brukar framförhålla mig, skjutit uppsatsplanerna framför mig och tänkt att "det kommer nog till mig när det väl närmar sig", men nu närmar det sig ju.
Nu skickade jag nyss ett mejl till en lärare och frågade om vi kommer att få några tips osv rätt snart, och sen passade jag på att surfa runt lite på livsmedelsverkets hemsida eftersom MK-chefen rekommenderade det för att jag ska få en bättre inblick i livsmedelsinspektionerna - och VIPS - tror att jag har kommit på en bra grej nu! (Har till och med skrivit upp ett antal olika alternativ). Det lutar åt ekologiska fotavtryck som utgångspunkt och sen har jag några förslag på hur inriktningen kan se ut beroende på storleken på arbetet (som vi inte har fått reda på än). Jag gillar det där med att lära mig mer om sånt där, kunskapen uppmuntrar ändrat beteende och även om jag har blivit mycket mer medveten sen jag började min utbildning så finns det ju helt klart hur mycket mer som helst att förändra i den egna vardagen. 

Har blivit lite mer bekant med rutinerna på praktikplatsen nu också. Det känns underbart när man kan börja bli lite mer självgående. Jag gillar absolut inte känslan av att inte vara till någon nytta, så som det känns i början när man bara irrar runt och försöker hitta sin plats och roll. Alla är så trevliga och om jag sitter på kontoret och pillar med någon inventering så kikar det med jämna mellanrum in någon och frågar hur det går osv. Även om det är väldigt skönt med helg nu och att få möjlighet att smälta alla nya intryck, känns det inte alls jobbigt att det snart är måndag igen. Underbart! Känns skönt också att få ta igen lite tid med djuren nu, har inte kunnat ägna så mycket tid åt dom alls i veckan, så jag tror att dom är nöjda båda två idag när jag är hemma hela dagen. Dom kurar ihop sig nära, nära, när jag sitter framför tvn. I eftermiddag ska jag busa slut på dom också. Underbara lördag! Underbara liv!
 


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0