Fun fact, eller nåt

Jag sitter och dricker energidryck och väntar lite på att få uppsatsen som jag ska opponera på nästa vecka. Annars har jag inte gjort så mycket idag än. Gosat med katten innan jag orkade pallra mig upp ur sängen, ätit frukostgröt framför vänner, handlar lite på Lidl och varit ute på promenad med hunden. 

Ja juste, jag har fått besök av Jehovas också. De brukar ju faktiskt komma och plinga på ganska ofta (för ofta). Denna gång avböjde jag vänligt men bestämt direkt när jag hade öppnat dörren eftersom jag faktiskt har hört det där x antal gånger redan. 
Nu är det såhär att jag absolut tycker att alla har rätt att tro vad de vill och ibland kan jag tycka att det är synd att jag inte tror på något större. Det verkar ju kunna vara en stor tröst i många lägen. Någon gång skulle jag vilja läsa bibeln och koranen för att helt enkelt ha gjort det. Och jag blir impad av människor som verkar kunna bibeln utan och innan. MEN, jag tycker inte riktigt att man som troende för det har rätt att få runt och knacka dörr och försöka tvinga på andra deras tro. Jag tror inte att det är något som ändras bara sådär, det uppstår ju bara en jobbig situation.
Hur som helst, lite senare gick jag ut med vovven på en runda.. och möter två andra snubbar från Jehovas som stannar mig och börjar prata. De verkade trevliga så jag stannade av artighet till en stund. En av dem frågade vad jag gör och sen vad jag pluggar. Miljövetenskap! Det finns ju minsann med i bibeln konstaterade han, medan den andra snabbt bläddrade fram till ett stycke som handlade om just människans fördärvande av miljön (what, inbyggd innehållsförteckning eller? där blev jag ju impad). Stod något i stil med att "Gud ska bestraffa människorna som fördärvar miljön". 
Men vänta nu, här hade jag ju faktiskt en invändning: "Då blir det ju problematiskt för då får han ju straffa ALLA?". Hur menade jag då undrade de. Jo, "alla fördärvar ju miljön så alla är ju skyldiga och bör straffas", motiverade jag. Jo. Då blev det ju lite tystare. Den ene konstaterade att de ju faktiskt hade tagit bilen dit... och den andre sa att "men det menas nog snarare att Gud kommer att hjälpa oss att lösa problemet". 
Sen tackade de för pratstunden (fortfarande trevliga, men kanske insåg att jag inte var helt övertygad), önskade mig lycka till med examensarbetet och vandrade iväg mot bilen. 

Om någon ska försöka få mig att tro på Gud kan väl jag få kontra lite med min vetenskap (som jag däremot tror på).
Nu blev jag ju sugen på att läsa bibeln för det. Som skönlitteratur alltså. Det får bli ett projekt efter skolan har slutat. Kanske. Kanske blir fler bibeldiskussioner här. Vem vet. 

Nu ska jag strax pumpa musik och städa ugnen. 





 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0