Det där med att konsumera

Det är intressant att läsa om konsumtion. Läste en bra grej här om dagen. Det är ju inte alltid så lätt att förstå vad som menas med alla konstiga namn på konstiga ämnen osv, men det här var väldigt bra skrivet. http://www.naturskyddsforeningen.se/vad-vi-gor/jordbruk/eko/3-ackliga-amnen#.Uo9ExOjrPGU.facebook
"Karbendaz…what?! De står inte på innehållsförteckningen, men kan finnas i din mat. Rester av kemiska bekämpningsmedel som ska ta död på skadedjur och svamp, men som inte passar att äta till middag. Det handlar om ämnen som ökar risken för cancer, rubbar dina hormoner eller gör att du kan få svårt att skaffa barn. Här har vi listat tre ofräscha ämnen som kan finnas i din mat, och hur du gör för att undvika dem." 

Jag brukar faktiskt oftast köpa ekologiskt om möjligheten finns. Kastar mig över laktosfria ekomjölken när den väl finns i hyllan på maxi. Ofta undrar folk varför och vilken poäng det har, om våra kroppar redan är förstörda av liknande ämnen, varför ändra konsumtionsvanorna? Och varför köpa ekologiskt när det inte gör någon skillnad vad vi som individer gör? Om jag trodde på att allt är hopplöst och artt enskilda handlingar inte spelar någon roll så hade min utbildning varit ganska hopplös. Det är väl aldrig för sent för att försöka förbättra sina vanor och göra bra val för sin kropp och omgivning? Hur många gånger om året ser man egentligen att folk skriver på facebook om sina nya hälsosamma liv utan godis osv? MÅNGA. Varför kan man då inte välja att starta ett nytt liv med mer hälsosamma produkter utan massa skit i? 

Till exempel hud, och hårvårdsprodukter verkar vara skapade för att förstöra, så att man ska köpa ännu mer. Dom ekologiska (ofta i alla fall, alltid parabenfria åtminstone) hårvårdsprodukterna jag använder kostar egentligen inte mycket mer än vanliga och sen jag började använda dom för snart ett år sen kommer jag inte byta tillbaka. Kan väl vara placebo, men jag tycker att håret känns mycket bättre och friskare! När produktutbudet ökar och dom gröna alternativen blir allt billigare så känns det ju smart att använda sånt istället. 

Nåja. Nog om det. Anledningen till att jag kom in på det ämnet är att jag så smått har börjat skriva på hemtentan som ska in om två veckor. Det jag börjar med är just konsumtion. Börjar bli ganska nöjd över mitt utbildningsval. Speciellt efter gårdagens besök på kommunen. Så himla skönt! 

Nu ska jag ta och hoppa ur morgonrocken och i kläder och pallra mig iväg mot busstation. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0