En ny verklighet

Städning i min egen takt och musik. Då blir det mysigt och avkopplande. 
Jag tjatar ju rätt mycket om Crown the empire. Nästan alla låttexter på nyaske skivan handlar om den här typen av levnadssätt, den här generationen och jordens undergång. Jag fascineras av teorier, tankar, filmer, musik om hur framtiden kommer se ut. Det kanske var utifrån det jag valde utbildning. Hela grejen med dagens energikonsumtion och miljöförstöring gör ju att dagens levnadssätt går med stadiga steg mot graven. Det är ju inte hållbart. Det är ett hopplöst fall, som det ändå kan finnas en lösning till och som ändå inte innebär jordens undergång osv, än på ett tag i alla fall.

Läser ju en himla bra bok om allt sånt där. Kollaps, som jag nämnde här om veckan, eller här om dagen. Vet inte riktigt när det var. 
Författaren diskuterar väldigt bra saker. Som tex att det är sån hets kring jordens undergång. Man har ofta inställningen att samhället kommer gå under när oljan tar slut, eller tvärt om tror att vind, vatten och solkraft kommer kunna ersätta oljan. Han förklarar så bra att dom fossila bränslena innehåller så offantligt mycket mer energi än de förnyelsebara energikällorna gör, så oavsett hur mycket vi ökar produktionen av vind, vatten och solkraft kommer vi ändå inte kunna ersätta energiproduktionen från fossila bränslen. Ändå handlar det inte om att samhällen kommer gå under. Det handlar mer om att förändra tankesätt och lära sig att leva i en ny verklighet. 

Det är ju en himla lång väg dit. Konsumtionen sitter som inbränd i våra hjärnor och behovet av nya grejer kommer ju utan att man tänker på det. Jag tänker på, och skriver ofta om många saker som jag skulle vilja köpa. Nu handlar jag ju inte i närheten av så mycket grejer som jag "önskar mig", vilket väl är bra.
Även om man vet hur man borde bete sig och tänka, så är det inte det lättaste att programmera om hjärnan. Och många gånger handlar det ju även om ekonomi vid val om hur hållbarhetstänkande man kan vara. 

Vad ville jag komma fram till? 
Det vet jag faktiskt inte riktigt. Blev som en lösryckt tankekedja här.
Jo, jag började i alla fall tänka på allt det här när jag lyssnade på en låt av just Crown the empire.


"You think that this is the end?

You're wrong

This is the start of a new generation.

I stand on the ash of all I've ever loved
Memories of a broken heart.
Now I'm alone in the dark.
I know there's a way out when all hope is gone
Find your light in a new dawn
But there's no way to do this on our own."



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0