Inte löpsedel men...

När jag låg i sängen förut och inte ville upp, då kom katten och la sig på min mage och kurrade. Jag tänkte att "Gud vad skönt det vore att vara katt". Strosa runt hela dagarna, iaktta folk i fönster, sova sova sova, och så gosa när man själv vill.
Sen började hon löpa. Nåja, hon inledde det smått igår redan. Hur som helst så ingav det andra tankar. Vilken valfrihet vi har till skillnad från dem, som är fast hos vi ägare. Vi bestämmer om de ska få ungar eller inte, vilka de ska få träffa, var de ska få vara, vad de ska få äta. De kan i och för sig rymma. De kan norpa till sig förbjuden mat.
Å andra sidan kanske förhållandet människa-katt är lite i stil med människa-samhälle. Det styr oss gällande vart vi ska jobba, vad vi enligt normen ska äta, att vi ska vara smala, att vi ska ha körkort, att vi ska göra det som förväntas av oss. Och mycket mer. Vi är ju liksom fast, men vi får känslan av att vi bestämmer - och vi kan ju bryta oss fria om vi vill det. Lite som kissarna.

Tja. Skyller på att jag läser för mycket kurslitteratur för tillfället... Vilket jag ska återgå till att göra nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0