Folk med sina åsikter hit och dit...

Jag sitter och funderar lite över folk och sina åsikter. Att man har så mycket åsikter om saker man inte har något att göra med är ju en sak, men att yttra dem hur som helst är ju en annan sak.
Jag förstår bara inte poängen i att yttra en åsikt, tex genom facebook, bara för att man vet att det är en åsikt som kommer orsaka heta diskussioner och som kommer göra folk arga. Gör ni? Jag kan förstå att man gör det om det har ett syfte, och handlar om ett relevant och viktigt ämne, men att bara uttrycka sig helt random om någonting, bara för att mucka med mänskligheten ungefär, vad får man ut av det? Jag kan verkligen inte förstå det. Nu yttrar ju i och för sig jag en åsikt här, som alla kan se, men det är ju ingen åsikt om något stort och viktigt som gör att folk kommer sitta och ryka av ilska när dom har läst det här.
Ett av dessa stora ämnen är religion. Hur kan jag, som inte tror på något speciellt, ha rätten att dra en hel troende skara över en kant och säga att det de tror på är fel? Alla har ett eget sätt att ta sig igenom livet på, och jag när jag har varit väldigt deppig och inte riktigt förstått vad man ska sträva efter i livet, så har jag kommit fram till att religion är en riktigt vettig sak. (Jag försvarar såklart inte därför allting som har med religion att göra. När det blir för mycket av att människor inte ska få bestämma något själva, eller om de kommer till skada är det inte bra. Men samtidigt är dessa saker ju inte alltid enbart religionernas fel, kulturer, individer osv spelar ju också in där).
En gång var jag medlem på en sida med massa poesi och älskade att lägga ut mina alster. Jag la bland annat upp en dikt som handlade om att jag ville ha något att tro på. Då kommenterade en man "där har vi anledningen till att religionen uppfunnits"... och det är ju så.
Det är samma sak som det här med att man inte längre får se ut som man själv vill. Man får en stämpel om utseendet man har inte passar resten av mänsklgheten. Oftast. Så länge ingen tar skada av det så måste ju var och en få göra, se ut, tycka, och tänka som de vill. Eller hur?
Jag är medveten om att många säkert inte håller med mig om det här jag har skrivit, och det är ju deras ensak, men jag är i alla fall säker på att det här är en åsikt som inte upprör och som gör mig hatad, därför anser jag att den går att dela med resten av folket här på internet. (eller ja.. dom som läser min blogg, hehe)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0