tja tja bloggen

Jag sitter här med min kära nya dator (som jag förövrigt typ tills idag hade glömt bort att jag har... två dagar, nästan tre - ja, det är lite, men inte när den är helt ny. Brand new toy ju. Då kan man normalt sett inte hålla sig borta) i Finland i Jonis kusins rum. Älsklingen ligger i soffan i vardagsrummet, äter chips och tittar på tv. Med andra ord har vi en slapparkväll hittills.
Vi åkte ju hit tidigt tidigt i lördags. Åkte hemifrån svärmor runt halv fyra, åkte båt mellan sju och sju. Sen återstod en bilresa fram till ungefär halv ett, ett. En lång resa med andra ord.
Igår konfirmerade Jonis kusin sig (säger man så?). Blev rätt förvånad över hur stor grej det är här.. Inte för att jag riktigt är hundra på hur det går till i Sverige eftersom jag själv inte är konfirmerad.. men här är det i alla fall något riktigt stort. Kändes lite som studentfirandet.. Kom hit massa finskt folk och jag förstod ju.. tja.. nada ungefär. Förstod att en frågade mig vem jag är, det var ju skitbra tänkte jag, men längre än så gick det inte eftersom jag inte visste hur jag skulle svara.. All finska (det var ju inte så jättemycket heller..) som jag lärde mig i skolan har ju liksom blåst bort någonstans med året som har gått sen jag slutade med det. Kan ju inte direkt påstå att det är roligt eller lätt att sitta och känna sig lite halvt dum i huvudet för att man inte förstår vad alla andra pratar om.. men idag känns det i alla fall bättre än igår, och nu när jag har lyssnat och vant mig lite vid att höra finska hela tiden så förstår jag pyttepyttelite i alla fall..
Hur som helst, konfirmationen firades..tja.. från klockan halv ett på dagen, vilket resulterade i en rätt full finsk släkt. Det spelades finsk kubb, vars namn jag inte kommer ihåg, bastades, och när jag och Joni hade gått och lagt oss vid halv ett för att vi var så sjukt trötta av bristen på sömn det tidigare dygnet, så tog det bara en halvtimme.....innan halva finska släkten började sjunga kareoke, h ö g t och ända till klockan fyra. Det var ju rätt..intressant. Men till min egen stora förvåning så blev jag inte så irriterad. Det ordnade sig ju när vi väl kunde lägga oss och sova när dom var klara.. och som tur är har jag inte varit tröttgrinig idag.
Idag har vi tagit det lugnt. Kollat lite i staden vi bor utanför, ätit pizza, kollat massa youtubeklipp och tagit en promenad i skogen. Jag har förresten ungefär 40  myggbett på kroppen just nu. Kliar ju lite lagomt mycket. Räknade ihop dom till 30 imorse, men under dagen har jag upptäckt många nya ställen där det kliar.. suck. Lyckas alltid dra till mig sån där skit.. men vi köpte myggsprejgrej idag i alla fall så hoppas på att inte få så många fler.
Nu tänkte jag lägga upp i alla fall en sjukt söt bild (beror på hur sjukt segt internetet är) på en av dom 8 hundarna här.. Jag har fått massa nya hundkompisar kan jag lova.. men har bara hunnitta kort på en..

Kommentarer
Postat av: Karin

Gud så söt!!!!



Hälsa alla så gott!

2011-07-18 @ 21:32:30
URL: http://karinssnurriga.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0